7. – 14. juli 2019 Åndalsnes, Romsdal
# Norsk Fjellfestival

Å løpe lengre distanser i fjellet kan kjennes litt skremmende, og det er egentlig bra! Men når man har forberedt seg med bra trening, og har med seg en ryggsekk med det man trenger, kan man slappe av og fokusere på selve løpet – og den fantastiske vakre naturen som Romsdalseggenløpet byr på.

Sjekk været
Jeg følger ofte med på været dagene i forkant av en konkurranse – er det sol eller regn? Kommer det til å være vått og leirete, så tar jeg på sko med mer markert såle, mens dersom det ser ut til å være tørt tar jeg på de med mindre såle. Om det blir ruskevær, kan du gjerne ta med en regnjakke, bukse eller tykkere genser – om du skulle være usikker på hvor raskt du orker å løpe. Bedre å være på den sikre siden enn å fryse.

Løypekart
Jeg studerer alltid hvordan terrenget ser ut før en konkurranse, slik at jeg vet sånn ca når det kommer en nedoverbake, rett strekning, utforstrekning osv.

Energi!
Sjekk om konkurransen har væske/matstasjoner, hva som serveres der – og om det er noe som passer din mage. Hvis det ikke er det, tar du med deg det du vet du kan spise, og som du har testet at funker for deg.

Trening i forkant
Vær fornøyd med treningen du har fått til – du kan jo faktisk ikke endre på det nå når dagene nærmer seg. Det kommer til å gå bra. Vær stolt av at du kan løpe så langt – det er jo heftig!

Start langsomt
Om du er usikker på distansen og dine krefter, er mitt tips, og som jeg nesten alltid også gjør selv, å starte rolig. Det er så mye bedre å kunne løpe raskt på slutten av en konkurranse enn å bli løpt forbi på slutten. Spesielt når siste strekningen går på relativt tekniske stier og rygg som her på Romsdalseggen.

God tur, ha så kul och lycka till!

 

Emelie Forsberg