Adkomst
Fra Åndalsnes følger du Fv 64 mot Molde. Etter 11 km ta av til høyre ved Ytre Kavli, skilta Konfeksjonsmuseet, og kjører til gamlevegen i Isfjorden. Hold til venstre i det første krysset og etter 500 meter kan du parkere på venstresida av vegen ved traktorveg, som tar opp ved Litleelva.
Turen
Vi følger traktorvegen så langt denne går og går deretter sti som slynger seg bratt oppover lia til høyre for elva. Stien opp til vatnet er merka.
Historien
Den 23. april 1940 startet en Junker 88 A1 med merkingen L1+FS fra Schlewig i Tyskland og mellomlandet på Fornebu for å fylle bensin. Så var det på vei mot Åndalsnes.. Dette var et fly av 18 som skulle angripe mål i Norge denne dagen og de fleste var på vei til Romsdalen. Oppdraget var å slippe bomber over Åndalsnes og på de engelske luftvernkrysserne som var her.. Flyet kom over Setnesfjell og gikk til angrep på luftvernkrysseren HMS Curacoa som lå ved Åndalsnes. Luftvernkrysseren oppdaget Junkers flyet og fyrte løs med alt de hadde. Det samme gjorde luftvernet på Åndalsnes og Veblungsnes. Flyet ble truffet av både mitraljøser og luftverngranater. Den ene motoren ble satt ut av funksjon og flyet satte kursen mot Brevikskaret. Brevikskaret var det laveste punktet for å komme seg vekk fra fjorden. Flyet slapp bombelasten i Breviklia for å miste vekt og gjøre lettere å komme høyere. De buklandet på den harde snøen oppe i Brevikskaret. Flyet tok to hopp på 2-300 meter. Landingen må ha kommet brått på siden bukskytteren Hans Mahnke ikke rakk å komme opp i cockpiten. Bukskytteren lå i en slags gondol under flyet som ble kalt døds-sengen.
Arrangementet er flyttet fra 15. juli til 11. juli